Hlasové služby mobilných operátorov – čo je nové

Mobilný internet a dátové mobilné paušály prežívajú v súčastnosti zlatý vek. Čo však klasické hlasové služby? Aby ste nemali pocit, že ste zaspali dobu, prečítajte si, čo je vo svete telefonovania nové a aké alternatívy klasických hovorov existujú.

Niekoľko rokov späť ste v ponuke slovenských mobilných operátorov nemali veľmi na výber. Prvou základnou otázkou bolo, či chcete mať predplatené voľné minúty na telefonovanie za pevnú mesačnú sumu, alebo SIM kartu s dobíjaním kreditu. Z mesačných programov ste si potom mohli vybrať viacero druhov.

Paušál, to je hlavne nový telefón

Asi najväčším lákadlom pri aktivácii mesačných programov s paušálom bol odjakživa nový mobilný telefón. Ten dostane zákazník za omnoho nižšiu cenu, ako nový prístroj, ktorý by si zakúpil samostatne.

Samozrejme, závisí to od zvoleného mesačného programu a teda zároveň výšky mesačnej platby. Logicky, čím viac operátorovi zaplatíte, tým nižšia pre vás bude cena konkrétneho modelu telefónu.

S najväčším lákadlom je však zároveň spojená aj najväčšia nevýhoda. Tou je viazanosť, t.j. uzavretie zmluvy o používaní služieb operátora na dobu obvykle 24 mesiacov (niektorí operátori ponúkajú nový mobil aj po dvanástich mesiacoch).

Ďalšou nespornou výhodou mobilných paušálov sú lacnejšie volania, SMS a dátové služby. Pretože máte tieto služby predplatené, operátor vám ich obvykle poskytuje lacnejšie, než svojim zákazníkom, ktorí využívajú SIM kartu s dobíjaním kreditu, alebo systém „zaplatíte, koľko prevoláte“.

Mínusom sa môže zdať nízka flexibilita spojená s viazanosťou. Počas doby viazanosti totiž obvykle nemôžete vymeniť dohodnutý mesačný program za iný. Výnimky bývajú možné iba pri prechode z nižšieho paušálu na vyšší, t.j. z lacnejšieho na drahší.

Výber správneho mesačného programu by ste teda mali starostlivo zvážiť, aby ste nakoniec neplatili za niečo, čo nevyužívate.

Súvisiace:  Svetlá so snímačom pohybu - oplatia sa na schodišti?

Sú SIM karty s dobíjaním kreditu mŕtve?

Jednoznačná odpoveď je, že nie sú. Pravdepodobne najvýznamnejšou zmenou, ktorá sa za posledné obdobie v tejto ponuke udiala, bolo rozšírenie počtu operátorov, vyššia konkurencia a s tým spojený pokles cien (toto sa samozrejme týka celého trhu mobilných služieb, nielen SIM kariet s dobíjaním kreditu). Niektorí operátori pri splnení určitých špecifických podmienok ponúkajú volania už od dvoch centov za minútu.

Dobíjanie kreditu tiež už nie je také zložité ako kedysi, keď ste potrebovali špeciálne kupóny. Dobiť si kredit na SIM karte môžete okrem toho na pobočkách operátorov, v predajniach so špeciálnym terminálom (čerpacie stanice a niektoré reťazce supermarketov), ale hlavne online cez internet. Pri dobití cez internet môžete platiť pomocou internet bankingu.

Najväčšou výhodou SIM kariet s dobíjaním kreditu je nepochybne kontrola výšky nákladov na telefonovanie, SMS správy a mobilný internet. V podstate platí, že zaplatíte iba toľko, koľko kreditu ste si dobili na SIM karte. Toto je zároveň najväčším obmedzením, pretože ak si zabudnete dobiť kredit a potrebujete súrne telefonovať, jednoducho sa nedovoláte.

Dobíjanie kreditu je preto vhodné pre deti, starších ľudí, ktorí si príliš nerozumejú s technikou, prípadne pre ľudí, ktorí príliš netelefonujú. Ak dáte takúto SIM kartu niekomu z rodiny, môžete mať jeho náklady pod kontrolou. Dobíjanie kreditu je však zároveň starosť navyše, s ktorou musíte v tomto prípade počítať.

SIM karty s dobíjaním kreditu nemajú viazanosť, nie ste teda povinní platiť pravidelné poplatky za ich používanie. Na rozdiel od mesačných paušálov neposkytujú možnosť získať nový mobilný telefón za zvýhodnenú cenu.

Platíte, koľko prevoláte

Tento spôsob platby za mobilné služby je relatívnou novinkou, ktorá je tu s nami už niekoľko rokov. Na Slovensko ju priniesol tretí mobilný operátor a získal si ňou množstvo zákazníkov a fanúškov. Ide o systém fakturácie za dodané služby podobne ako medzi sebou používajú firmy.

Súvisiace:  Nenechajte steny bytu vychladnúť

Neplatíte pri ňom žiadne mesačné poplatky a vždy na konci zúčtovacieho obdobia, ktoré trvá jeden kalendárny mesiac, obdržíte faktúru za pretelefonované minúty, odoslané SMS správy, či minuté mobilné dáta.

Výhodné pri tomto spôsobe platieb je, že je mimoriadne flexibilný. Neplatíte totiž nikdy nič navyše, ako pri používaní mesačných paušálov. Pri tých sa totiž môže stať, že prvý mesiac prevoláte viac minút, než máte predplatených a druhý mesiac naopak tento limit nedosiahnete.

Kým v prvom mesiaci budete platiť mesačný poplatok a tiež každú minútu nad rámec tých predplatených, v druhom mesiaci tak či tak zaplatíte plnú sumu mesačného poplatku napriek tomu, že ste predplatené služby nevyužili v plnej miere.

Čo sa týka mobilných telefónov za zvýhodnené ceny, za určitých podmienok je možné ich získať aj s mesačnými programami na faktúru.

Ktorú možnosť si teda vybrať

Na Slovensku v súčasnosti ponúka svoje služby sedem mobilných operátorov, z toho štyria štandardní a traja tzv. virtuálni (tí fungujú pod záštitou tých štandardných).

Pri výbere operátora by ste si mali dať pozor najmä na objem predplatených služieb pri mesačných programoch na paušál a s tým spojené mesačné platby. Je zbytočné, aby ste platili za niečo, čo nevyužijete.