Tma prichádza o hodinu skôr
Posledný októbrový víkend nám na príkaz z Bruselu urobili cvak v hodinách a v nedeľu sme sa zobudil o čosi skôr. Teda spať ste mohli rovnako dlho, ako ste zvyknutý po iné dni či nedele, ale na hodinách po oprave času bolo o hodinu menej. Hodina k dobru sa môže hodiť a hodila by sa možno každý víkend. Ale my ju zase stratíme o pol roka, keď opäť budú robiť centrálne „cvak“ v hodinách v celej Európe.
Kým ráno mám o čosi skôr svetlo vonku, presne naopak je to popoludní a k večeru. Tma príde o hodinu skôr, ako sme si zvykli. Či je to pozitívna alebo negatívna informácia záleží od vkusu každého eurodruha. Kto končí v práci o piatej, prichádza domov za tmy, aj keď býva len za rohom. Kto bol zvyknutý po práci ešte zájsť na chvíľu do záhrady, môže na to až do apríla zabudnúť.
Aspoň teda u nás. V takom západnom Francúzku, ale aj v Bruseli, kde o všetkom rozhodujú a často bez miestnych znalostí, majú minimálne o hodinu viacej svetla. V lete keď u nás okolo deviatej večer zapadá slnko, oni ešte o desiatej môžu veselo pobehovať po vonku. A to sme nadávali na pragocentrizmus…
Skorá tma, či šero je nebezpečné pre vodičov. V čase, kedy veľa ľudí chodí domov z práce, či deti z krúžkov, je v mestách najväčšia premávka aj na cestách. Viditeľnosť je už zlá, verejné osvetlenie často nefunguje správne alebo mestá šetria na elektrine. Toto obdobie je pre vodičov náročné, pretože mnoho chodcov nie len, že nie je disciplinovaných. Oni ani nepoznajú dopravené predpisy a žijú v domnení, že majú na cestách prednosť pred autami. Neuvedomujú si nie len svoju neznalosť, ale aj zraniteľnosť. Vodič v kabíne je obložený airbagmi, chodca jeho presvedčenie neochráni.
Výhodu majú ľudia, ktorí nemusia podľa celoštátnych hodín chodievať do zamestnania alebo nemajú iné takto plánované povinnosti. Ďalej sa môžu riadiť Slnkom a jeho pozíciou na oblohe. A možno žijú zdravší život. My ostatní sa môžeme zase „tešiť“ na bruselské zmeny času, najneskôr o pol roka to tu máme zas.
Leave a Reply